Veelgestelde vragen

Heb je vragen over het traject, de methodes of andere zaken? Bekijk de veelgestelde vragen en wellicht krijg jij hierdoor antwoord op je vraag. 

Hoe ziet een traject eruit?

Na je aanmelding maken we eerst nader kennis met elkaar. Ik vertel wie ik ben en jij kunt je verhaal vertellen. Als het klikt plannen we de eerste afspraak in. Ik stel een plan op, zodat duidelijk is wat we samen willen bereiken. We evalueren regelmatig en sturen bij als een ander pad beter lijkt te zijn. Als jij zo ver bent om alleen verder te kunnen, bouwen we de afspraken af. Na onze laatste sessie spreek ik af wanneer ik nog eens contact met je opneem om te kijken hoe het met je gaat.

Welke methodes gebruik je?

Dit is afhankelijk van de hulpvraag. Door de jaren heen heb ik veel kennis en ervaring opgedaan, dus kan ik veel tools gebruiken. De rode draad zijn (onderdelen van) ACT en IEMT. Act staat voor Acceptance & Commitment Therapy; IEMT staat voor Integral Eye Movement Therapy. Daarnaast kun je onderdelen herkennen vanuit NLP, cognitieve gedragstherapie, lichaamsgerichte therapie, systeemtherapie en cliëntgerichte therapie. Ik heb altijd oog voor jou en wat belangrijk voor jou is.

Hoe ziet een sessie eruit?

We voeren een gesprek over wat er speelt en waar je tegenaan loopt. We kijken waar dit mee te maken heeft en maken gebruik van de momenten dat het goed gaat. We doen oefeningen en schrijven of tekenen het een en ander uit. Het kan zijn dat ik gebruik maak van hulpmaterialen, metaforen of tekeningen ter verduidelijking. Dit is afhankelijk van wat ik denk dat we het beste in kunnen zetten. Regelmatig zal ik je ook ‘huiswerk’ meegeven. Het kan zijn dat je situaties die je meemaakt gaat omschrijven of je onderzoekt hoe dingen voor je zijn. Je staat stil bij wat je doet en hoe dit voelt.

Heb ik een verwijzing nodig?

Nee, die heb je niet nodig.

Wanneer je via de gemeente wordt doorverwezen is er eerst een gesprek met de consulent van de gemeente. Via diegene kun je dan bij mij terecht komen mits ik een contract met deze gemeente heb. Ik heb nu contracten met de Kempengemeenten (Reusel – de Mierden, Bladel, Bergeijk, Eersel) en de gemeenten Valkenswaard, Veldhoven, Heeze – Leende.

Hoe werkt IEMT?

IEMT is een therapie waarbij de ogen worden bewogen om nieuwe verbindingen in de hersenen te maken. Zo zullen de emoties die gekoppeld zijn aan bepaalde (vervelende) situaties verminderen of geheel verdwijnen. Het is lastig te omschrijven; IEMT is echt iets dat je moet ervaren. Lees meer via deze pagina.

Wanneer en hoe vaak kan ik afspreken?

Doorgaans spreken we eens per één of twee weken af, afhankelijk van wat je vraag is en wat past in onze agenda’s. In 8 tot 12 gesprekken zullen we al een heel eind zijn. We evalueren gedurende het traject regelmatig hoe het gaat zodat we dit goed in de gaten houden. Trajecten vanuit de gemeente duren langer, meestal een half jaar of meer. De afspraken kunnen plaatsvinden van maandag tot en met donderdag, zowel overdag als in de avonduren.

Hoeveel kost het?

Een (intake) kennismakingsgesprek is geheel gratis. Nadat we duidelijk hebben wat we samen willen bereiken, starten we een traject. Er is een keuze in de pakketten:

  • 6 sessies van maximaal 1,5 uur kost € 585
  • 8 sessies van maximaal 1,5 uur kost € 760
  • 10 sessies van maximaal 1,5 uur kost € 940

Ook kan gekozen worden om een kort traject aan te gaan. Dit zijn maximaal 3 sessies van maximaal 2 uur per keer. Het tarief voor een kort traject bedraagt € 350 of, als je liever per keer wilt bekijken wat je nodig hebt, € 120 per sessie.

Als het traject via de gemeente loopt, zal de factuur rechtstreeks naar de gemeente gestuurd worden. Hier zijn prijsafspraken over gemaakt. Als je voor een PGB gekozen hebt, reken ik € 60 per uur. De betalingen lopen dan via de SVB (Sociale VerzekeringsBank). Dit regel je zelf, maar ik kan je hierbij wel hulp bieden. Deze kosten worden meestal volledig vergoed. Ben je boven de 18 jaar, dan geldt er een eigen bijdrage. Deze factuur krijg je via het CAK. Op dit moment is deze maximaal € 19 per maand.

Wat kun jij voor mij doen?

Ik ben er voor jou! Ik luister naar je verhaal en vraag door; ik leg uit hoe bepaalde situaties in elkaar zitten en wat oorzaak en gevolg kunnen zijn bij diverse klachten. Ik laat jou jezelf steeds beter leren kennen door je oefeningen te laten doen en door de vragen die ik stel. Ik kijk met je mee hoe bepaalde situaties het beste aangepakt kunnen worden. We zoeken net zolang tot we iets gevonden hebben wat bij jou past. 

Hoe lang duurt een sessie of gesprek?

Een kennismakingsgesprek duurt doorgaans 30 tot 45 minuten. Doorgaans duurt een sessie één tot anderhalf uur. Een IEMT-sessie kan ooit uitlopen tot 2 uur.

Moet een afgezegde of niet nagekomen afspraak worden betaald?

Als je uiterlijk 24 uur van tevoren afzegt zal er niets in rekening worden gebracht. Wanneer je dit binnen 24 uur doet zijn daar kosten aan verbonden. 

Werk je met iemand samen?

In principe werk ik zelfstandig. Toch heb ik inmiddels een netwerk met andere hulpverleners opgebouwd. Die kan ik vragen stellen wanneer nodig. Zo kunnen we ook naar elkaar doorverwijzen.

Ik heb een klacht, waar kan ik deze indienen?

Ik ben lid van verschillende beroepsverenigingen waardoor kwaliteit van zorg en privacy gewaarborgd zijn.

Ik doe er alles aan om je op een goede en respectvolle manier hulp te bieden. Toch kan het zijn dat je ergens niet misverstand en komen we er samen uit als je kenbaar maakt waarover je ontevreden bent of wat je anders wilt hebben.

Wil of kun je de klacht niet met mij persoonlijk bespreken of komen we er samen niet uit? Dan kan je gebruikmaken van een gratis klachtenfunctionaris via mijn beroepsvereniging LVPW. Deze klachtenfunctionaris is onafhankelijk en dus op geen enkele manier verbonden aan LVPW. Deze klachtenfunctionaris start met een bemiddeling tussen ons om samen tot een bevredigende oplossing te komen.

Mocht deze bemiddeling ook niet lukken, dan kan je de klacht indienen bij mijn Geschillencommissie van Stichting Complementaire en Alternatieve Gezondheidszorg (SCAG) of bij het Tuchtcollege Complementaire Zorg (TCZ). 

Hoe kan ik jou het beste bereiken?

Ik ben telefonisch bereikbaar of per e-mail. Telefonisch is sms of WhatsApp het makkelijkst; ik neem dan wanneer mogelijk zo snel mogelijk contact op.

Kunnen we ook ’s avonds of in het weekend een afspraak maken?

Van maandag tot en met donderdag kan er ook in de avond een afspraak gemaakt worden. Ik plan niet meer dan 2 avonden per week in, dus het is afhankelijk hoeveel ruimte er beschikbaar is. Op vrijdag en in het weekend plan ik geen afspraken in.

Moet ik voor de eerste sessie iets meenemen?

Nee, dat hoeft niet. Als je wel iets nodig hebt zal ik dit tijdig aangeven.

Mag ik iemand meenemen naar een sessie?

Dat mag, dat is jouw keuze. Wanneer ik echter merk dat je hierdoor blokkeert of dat sessies lastiger verlopen, dan zal ik dit met je overleggen. Belangrijk is om te bekijken waarvoor het nodig is dat iemand bij jouw sessie aanwezig is. We kunnen samen kijken of er ook andere oplossingen zijn.

Is er een wachtlijst?

Afhankelijk van het tijdstip en de omvang van je hulpvraag is er geen wachtlijst. Meestal kan ik vrij snel iets inplannen. Mocht er toch een wachtlijst ontstaan, dan zal ik dit op de website vermelden, met daarbij de geschatte wachttijd.

Kun jij ook naar mij toe komen?

Mijn voorkeur is om in mijn praktijk af te spreken. Toch kom ik ook graag bij jou thuis; dan zie ik jouw omgeving en leer ik je beter kennen. Bij sommige hulpvragen is het juist nodig om bij jou thuis af te spreken. Ik bespreek dit altijd met je.

Gemeente

Ik wil hulp, hoe regel ik dat?

Neem contact op met de gemeente en geef aan dat je hulp zoekt voor jezelf of voor je kind. Voor volwassenen is dit WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning), voor kinderen CJG (Centrum voor Jeugd en Gezin).

Er zal een afspraak ingepland worden met een consulent van de gemeente. Zij bekijken met jou samen wie je kan ondersteunen. Het is aan jou welke aanbieder je kiest. Kies je voor mij? Dan krijg ik automatisch een bericht vanuit de gemeente. Er zal verteld worden of je zelf contact met mij op kunt nemen of dat zij dat voor je doen. We plannen dan een kennismakingsgesprek in.

Moet ik zelf de beschikking aanvragen?

In principe vraag je de beschikking al aan als je contact opneemt met WMO of CJG. Vind je dit lastig? Dan mag je ook eerst met mij contact opnemen. Ik kijk dan met je mee en leg uit hoe het allemaal in z’n werk gaat. Ik kan ondersteunen bij de aanvraag door bijvoorbeeld bij het gesprek met de consulent aan te sluiten.

Als de beschikking afloopt en ik nog hulp nodig heb, hoe werkt dat dan?

Het is je eigen verantwoordelijkheid om verlenging aan te vragen. 6 tot 8 weken voor de einddatum kun je opnieuw contact zoeken met de gemeente. Ik zorg er altijd voor dat ik noteer wanneer dit moment is, zodat ik jou help herinneren. Ik kan ook nu ondersteunen bij het aanvragen van de verlenging. Ik zal in ieder geval een evaluatieverslag schrijven dat je aan de gemeente kunt overhandigen. Verder kan ik ook aansluiten bij het gesprek wat met de gemeente zal plaatsvinden.

Neem contact op